Oplossing files bij Bankhoef in zicht?

© http://foto: @wis_barry ...

De oplossing voor de files op de A50 tussen Paalgraven en Ewijk (Knooppunt Bankhoef) lijkt weer een stap dichterbij. Op vragen van VVD-Tweede Kamerlid Remco Dijkstra heeft Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen toegezegd dat ze samen met de regio naar oorzaken en mogelijke oplossingen gaat kijken. Dat is hard nodig, want de files op de A50 staan inmiddels op de 12e plaats in de file top 100. En met de aantrekkende economie gaat dat ons tot 2030 jaarlijks tussen de 8 tot 15 miljoen euro kosten.

VVD Gelderland is blij met de toezegging van de Minister. Het betekent dat het fileleed bij Bankhoef, de gevolgen voor onze economie en daarmee de noodzaak van een structurele oplossing, ook in Den Haag is doorgedrongen.

De financiering van mogelijke maatregelen is nog niet rond. Onderzocht zal moeten worden of er voorfinancieringsmogelijkheden zijn, waardoor eerder gestart kan worden met het oplossen van het fileleed.

In het verleden is ook voor de voorfinanciering van de A1 een meerderheid gevonden in de Tweede Kamer. Regionale overheden en het bedrijfsleven hebben toen samen 100 miljoen bijgedragen aan het totale project. VVD Gelderland vertrouwt erop dat ook dit keer samen met andere belanghebbenden gewerkt wordt aan het realiseren van oplossingen met bijdragen vanuit de provincies Gelderland en Brabant, het bedrijfsleven en het Rijk.