VVD: opruimkosten drugsafvaldumpingen hoe dan ook compenseren

Gelderse grondeigenaren moeten hoe dan ook gecompenseerd worden voor de opruimkosten van gedumpt drugsafval. Dat vindt de fractie van de VVD in de Provinciale Staten. De liberalen hebben Gedeputeerde Staten schriftelijke vragen (zie bijlage) gesteld waarin word gevraagd naar de stand van zaken nu het convenant met het Rijk afloopt.

“Het aantal drugsafvaldumpingen rijst inmiddels de pan uit en het is nog onduidelijk of de bestaande compensatieregeling via het Rijk doorgaat. Hoe dan ook willen wij voorkomen dat grondeigenaren in Gelderland opdraaien voor de hoge opruimkosten”, aldus VVD Statenlid Frederik Peters.

De schriftelijke vragen volgen op het recente bericht van Omroep Gelderland waarin duidelijk werd dat het aantal dumpingen dit jaar opnieuw gestegen is. Met 45 geregistreerde dumpingen is het aantal nu al hoger dan over heel 2017. Vooral het zuidelijk deel van de provincie Gelderland word steeds vaker met deze problematiek geconfronteerd. Peters: “Het opruimen van het gedumpte chemische afval kost grondeigenaren vaak duizenden euro’s. Wat ons betreft kan de Provincie een belangrijke bijdrage leveren aan de kosten, desnoods met een eigen compensatieregeling”.

.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Voor meer informatie, kunt u contact opnemen met VVD Statenlid Frederik Peters op het nummer: 06 – 17 47 37 15.