VVD: meer politie in Gelderland hard nodig

De VVD wil dat de Provincie zich inzet om meer politieagenten in Gelderland te krijgen. Aanleiding hiervoor is een noodkreet van regioburgemeester Hubert Bruls. Hij gaf aan dat de politie vanwege onderbezetting niet toekomt aan ‘het vangen van boeven’. De Gelderse liberalen vinden dit een zorgelijk signaal en trekken daarom aan de bel, onder andere door middel van schriftelijke vragen aan het College van Gedeputeerde Staten (zie onderstaand). Statenlid Frederik Peters: “We willen dat de zware criminaliteit in onze provincie word aangepakt. Dat kan alleen als al onze partners, zoals de politie, op sterkte worden gebracht”.

Sinds vorig jaar werkt de provincie samen met onder andere politie, justitie en gemeenten aan een gezamenlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit. Onlangs heeft de provincie bijvoorbeeld nog enkele miljoenen vrijgemaakt voor de aanpak van vakantieparken op de Veluwe. Dit geld is onder andere bedoeld voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Naar aanleiding van de noodkreet van regioburgemeester Bruls willen de liberalen ook weten of partners in staat zijn om hun bijdrage te leveren. “Alleen als iedereen zijn deel kan leveren, kunnen we Gelderland veiliger maken”, aldus Peters.

Het aantal dumpingen van drugsafval en het aantal opgerolde hennepkwekerijen en XTC-labs is in Gelderland toegenomen. De VVD pleit daarom al geruime tijd voor een aanpak waarin verschillende overheden en diensten gezamenlijk deze ondermijnende criminaliteit te lijf gaan. Peters: “Deze geharde criminelen proberen op allerlei manieren de bovenwereld te infiltreren en te domineren. Het is van het grootste belang dat we dat soort figureren aanpakken”.

Fotobron: Dordt Centraal