VVD positief over Gelderse bids voor EK Indoor Atletiek en WK Dames Volleybal

Bent u ook bij de WK Baan wielrennen geweest? wat een spektakel !

Een uitverkochte hal met 5000 zitplaatsen. Veel economische spin-off door onder andere de transferbusjes naar het centrum waar diverse ‘side-events’ werden georganiseerd waaronder ‘the Afterparty’.

Tijdens dit topsport-evenement was er ook veel aandacht voor de breedte sport. De jeugd kreeg bijvoorbeeld de mogelijkheid om andere sporten te beoefenen zoals volleybal, om er zo nader kennis mee te kunnen maken.

.

Het EK Indoor Atletiek  vindt plaats, als we de bid winnen van de Polen, in het Omnisportcentrum in Apeldoorn. Dit centrum waaraan de provincie Gelderland destijds 7,5 miljoen heeft bijgedragen van de 70 miljoen in het totaal, is speciaal ontworpen voor dit soort grote topsport-wedstrijden en is als enige in Nederland geschikt voor een activiteit van deze omvang.

Ook in andere landen blijkt dat topsport niet zonder de financiële steun van de overheid kan. In het Omnisportcentrum kunnen standaard 5.000 bezoekers worden ontvangen. Voor het EK Indoor Atletiek zouden er zelfs extra tribunes bijgeplaatst gaan worden.

In 2016 hebben we als provincie ook al meegedaan om de EK Indoor Atletiek hier naar toe te halen. De VVD is er voorstander van om het nu opnieuw te proberen. Topsport inspireert de breedtesport en alleen daarom al willen wij er graag voor gaan.

Ten aan zien van het WK Damesvolleybal in 2022 is natuurlijk van belang te noemen dat de dames het in de topsport tegenwoordig heel goed doen! We brengen u graag het EK Dames voetbal van vorig jaar nog even in herinnering of de successen van onze Hockey-dames.

De combinatie met Zitvolleybal en de verspreiding van de wedstijden over meerder locaties geven de steden Arnhem, Apeldoorn en Nijmegen veel mogelijkheden om hieromheen ook ‘site-events’ te organiseren en de jeugd volop te betrekken.

In het voorstel van de provincie zit de maximale steun-regeling van 50% al verwerkt, conform de eerder gemaakte afspraak.

Ook is de provincie niet risicodragend; dit is bij derden neergelegd.

Wat ons betreft ligt de bal nu op de stip en als VVD gaan wij ervoor dat straks het startschot gegeven wordt en de bal kan worden ingekopt.