VVD blij met onderzoek naar haalbaarheid Railterminal Barneveld

Anja Prins en Ans Huisman (VVD Gelderland) en Gerard van den Hengel, VVD-wethouder in Barneveld, hebben kortgeleden een bezoek gebracht aan de beoogde locatie van de Railterminal Barneveld op het terrein van Vink, vlakbij het afvalverwerkingsterrein op Harselaar.

Het belang van een overslaglocatie voor containers en bulkgoederen bij Barneveld ligt in de vestigings- en opvangfunctie voor bedrijven in de transport- en logistieke sector in de regio FoodValley. Door goederen per trein te vervoeren kan het vrachtverkeer over de weg afnemen. Dat is goed voor de doorstroom op de (snel)wegen en de bereikbaarheid van de regio. Daarnaast vermindert vervoer per spoor de CO2-uitstoot en dat verbetert de leefbaarheid.

Het onderzoek naar de haalbaarheid wordt gefinancierd door de gemeente, opdrachtgever Vink en de provincie Gelderland. Alle partijen leggen hiervoor 150.000 euro in. Ook de provincie heeft dit nu toegezegd.
Het onderzoek kan nu worden gestart en daar is VVD Gelderland blij mee.