Bart Elbers uit Leuvenheim weer Statenlid VVD

Na afwezigheid van ruim een jaar wegens werkzaamheden in Amsterdam, is Bart Elbers weer terug in de Staten van Gelderland. De VVD fractie is daarmee weer een ervaren politicus rijker.
Elbers, geboren in Beuningen, woont met vrouw en (pleeg)dochters in het kleine dorp Leuvenheim, in de gemeente Brummen. Het is volgens hem belangrijk dat de provincie oog heeft voor alle kernen, groot en klein.

Elbers: “Het mooie van de Provincie Gelderland is dat we heel divers zijn. Van Tiel in het Rivierenland tot Winterswijk in de Achterhoek en van grote stad tot de kleinste buurtschappen. Mijn eigen ervaring is dat de grote steden hun contacten met de Provincie vaak goed voor elkaar hebben, maar juist de leefbaarheid op ons platteland en de kleine kernen staat onder druk. Het is dus zaak dat de Provincie, hoe groot zij ook is en, ik geef toe, hoe ver zij soms ook van de burger staat, daar goed van bewust is en juist met de kleinere gemeenten intensief contact heeft. Hoe eenvoudig zaken als een buurtbus of goed internet misschien ook klinken; zonder die zaken zou de leefbaarheid in grote delen van onze Provincie door het ijs zakken.”

Politiek heeft hij niet van thuis uit meegekregen, zegt Elbers: “Pas tijdens mijn studie (wiskunde) kwam ik in aanraking met de politiek en was ik in één klap verkocht. Na een actieve periode binnen de JOVD verhuisde ik naar de kleine gemeente Brummen en werd daar achtereenvolgens raadslid en wethouder. In die positie zie je hoe belangrijk de Provincie is voor gemeenten, bijvoorbeeld bij het plannen van woningbouw”.

Volgens Elbers moet een overheid mensen en bedrijven alleen sturen wanneer de markt dat niet kan; een echt liberaal geluid. Elbers: “De provincie heeft duidelijk een rol bij de aanleg van wegen of spoorlijnen of als er duidelijk tegengestelde belangen zijn bij gemeenten. Een voorbeeld waar ontwikkelingen veel meer en beter door de markt en gemeenten kan worden gedaan is woningbouw. De ontwikkelingen gaan zo snel dat de Provincie beter iets over de kwaliteit van woningbouw kan aangeven dan proberen te sturen waar hoeveel gebouwd mag worden. Mensen bepalen zelf wel waar ze willen wonen en geen aannemer of projectontwikkelaar bouwt vandaag de dag nog voor leegstand.”

Wat Elbers aantrekt in de VVD is wat hij zelf omschrijft als: “VVD-er van de eerste V (lees: Volkspartij). Binnen de VVD kan iedereen gewoon zichzelf zijn. We zijn allemaal liberaal en laten de ander in zijn waarde. Ik ben trots namens de VVD onderdeel uit te maken van de Staten van Gelderland.”