Deze krantenkop stond in de
Gelderlander van 9 november jl. Dit was naar aanleiding van
vragen van de VVD over het onderdeel in het Regeerakkoord waar gesproken wordt
over een landelijke heffing voor vrachtwagens.
In de berekening voor tol van personenauto’s en vrachtwagens die straks
betaald moet worden voor het gebruiken van de A15 tussen knooppunt Ressen en
Zevenaar, is er rekening mee gehouden dat een deel van de gebruikers blijft
omrijden om tol te vermijden. Als dit deel te groot wordt zal het onderliggend
wegennet, dat nu al overbelast is, dit niet kunnen verwerken. Dagelijks staan
er nu files op o.a. de Pleijroute. Met de aanpak van het onderliggend wegennet
en de doortrekking van de A15 moet de doorstroming aanzienlijk verbeteren. Nu
is de regio Nijmegen-Arnhem op bepaalde momenten van de dag bijna onbereikbaar.
Regeerakkoord en de gevolgen voor Regio Oost
Wat de effecten zijn van het
landelijke beleid? In het Regeerakkoord wordt ook gesproken over compenserende
maatregelen voor de transportsector, maar is dit voldoende? Op korte termijn
heeft de VVD Statenfractie Gelderland samen met de Statenfractie
Overijssel, overleg met de VVD Tweede
Kamerleden die uit Regio Oost komen over het Regeerakkoord en de gevolgen ervan
voor onze beide provincies. Dit onderwerp zal dan zeker aan de orde komen.
Deel VVD-wensen in Regeerakkoord
De VVD had in het landelijke
verkiezingsprogramma als enige een investeringsprogramma voor mobiliteit
(wegen). Gelukkig is een deel van onze wensen ook in het huidige Regeerakkoord
opgenomen. Naast de doortrekking van de A15 en de verbreding van de A1, wordt o.a.
ook de A28 en knooppunt A1/A30 genoemd.
Deze week zijn er bovendien stappen
genomen om de veiligheid van de A15 te verbeteren; zo is er nu een file-waarschuwing-systeem
geplaatst op de A15 tussen knooppunt Deil en Valburg. Uiteraard zijn er nog
meer maatregelen nodig; dat zou bijvoorbeeld de verbreding van de A15 kunnen
zijn.
Investeren in mobiliteit;a belangrijk voor
economische groei
Het gaat goed met de economie
in Gelderland, De Gelderse industrie blijft groeien. Dat blijkt uit de
Econometer van het Bureau Economische Verkenningen van Provincie Gelderland.
Van de 7800 industriebedrijven zag 1/3 de afgelopen maanden zijn omzet groeien. De
opbrengsten van de industrie stegen het afgelopen jaar met meer dan 7%
Meer
omzetgroei, minder bedrijven failliet, meer nieuwe banen in Gelderland!
Dat heeft ook direct gevolgen
op ons wegennet; 25% meer files… Daarom moeten we blijven investeren in
mobiliteit om onze economie goed draaiende te houden. Voor de VVD blijven veiligheid
en doorstroming op onze wegen een belangrijk speerpunt.